färgcirkeln

Idag på bilden gick vi igenom färgcirkeln lite. Det finns tre olika primärfärger, och det är 'första färgerna' och dem går inte att tillblanda. Primärfärgerna är röd, blå och gul. I vissa färgcirklar ser man även grön som en primärfärg, men den går ju att tillblanda så egentligen är det ingen primärfärg.

Sekundärfärg är det färgerna som blir imellan, färger nummer 2. Tex gul och röd blir ju orange, och då hamnar orange i mellan primärfärgerna gul och röd i färgcirkeln och orange kallar vi secundärfärg. Grön, lila och orange är de tre secundärfärgerna.

Det finns något som heter komplementfärger, och det är de färgerna som är mitt i mot varandra.
Tex lila kompleterar primärfärgen gul.

Efter genomgången fick vi i uppgift att kolla hur komplementfärgerna fungerar osv. Vi fick sedan måla en flagga.
Vi använde oss då av komplementfärgerna till färgerna i en riktigt flagga. Jag valde tysklands flagga.

Svart är ju inte med i färgcirkeln sådär direkt men komplementfärgern till svart är vit. Komplementfärgen till röd är grön och därför måla jag grön. Komplementfärgen till gul är lila, och för att få lila blandade jag siris och mörkblå.

När jag sedan tittade på min flagga och sedan kollade på ett vitt papper så såg jag de riktiga färgerna på flaggan.
Coolt tycker jag :)



Hej! Kul att du vill komentera min blogg. Ställer du en fråga till mig och vill att jag ska svara dig i ett inlägg, så skriv det på komentaren! Hoppas du gillar min blogg, tack för att du läser!
Postat av: Natalie

fin malin ! :)

2012-01-18 @ 14:43:51
URL: http://fotodenatalia.blogg.se/

FYLL GÄRNA I ALLT

Namn:
ska bloggen komma ihåg ditt namn?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/vad heter din bogg? (om du har någon)

vad var det du ville säga nu?

Trackback
RSS 2.0