reklam analys

Reklamen jag har valt är OLW – fredags mys. Reklamen handlar om att man ska köpa OLWs chips. Den börjar med att folk är på jobbet och längtar till att få komma hem och ha fredags mys och äta OLWs chips. Sedan filmar dom olika familjer och kompis gäng som sitter och äter OLWs chips. I slutet har dom en text som avslut, ' OLW – dela med dig av det goda'.

 

Reklamen försöker fånga våran uppmärksamhet och göras oss intresserade genom att familjen ska få en bättre sammanhållning och kunna ha mysigt med hjälp av deras chips, även att livet blir bara mycket bättre med hjälp av chipsen. Man ska gå hela veckan och längta efter på att det ska bli fredag, då man kan komma hem efter en jobbig vecka, sätta sig i soffan och käka OLWs chips. Även låten gör så att de fångar våran uppmärksamhet, den sätter sig på huvudet och det gör att man kommer i håg reklamen.

 

Budskapet i reklamen är att om man köper deras chips så mår man mycket bättre, får äta något riktigt gott, får det mysigt och man är liksom värd dom efter en jobbig arbetsvecka eller en jobbig vecka i skolan eller vad det nu kan vara. Dom vill med hjälp av reklamen förmedla att livet bara blir så mycket bättre med hjälp av deras chips. Väntar man på något gott, så väntar man aldrig för länge.

 

Jag tycker att ljud, text och bild samverkar jätte bra i denna reklam filmen. Utan låten hade inte reklam filmen alls varit bra, alltså om dom typ hade valt en vanlig pop låt till så hade det inte varit samma som att dom gjorde sin egna låt, det är liksom låten som gör denna reklamen tycker jag. Det är också bra att dom som medverkar i reklam filmen sjunger låten och att man får se när dom sjunger, så att inte bara låten spelades i bakgrunden och inte alls stämde överens med själva filmen. Sändaren i reklam filmen är OLW och jag skulle säga att reklam filmen riktas mot väldigt många, i en rätt så stor ålders skillnad, men kanske folk som är allt mellan 14- 50. Den riktar sig mest till vuxna med barn, (barnfamiljer), så att hela familjen med hjälp av chipsen kan sitta och ha mysigt ihop. Även yngre kärlekspar och bara vanliga ungdomar, som jag! Sedan finns det ju så klart äldre människor som också köper chipsen och lockas av reklamen.

 

Min åsikt om reklamen är att den är väldigt bra och det är en reklam som man minns. Jag tycker reklamen har lyckats få ut sitt budskap att man ska köpa deras chips på ett bra och ett lite ironiskt sätt. Jag tycker musiken i denna reklamen gör väldigt mycket, som jag sa tidigare att om de hade haft en vanlig pop låt till hade reklamen inte varit desamma. Att dom gjort en egen låt gör reklamen speciell och låten sätter sig på huvudet och det gör att många kommer i håg den och går runt och sjunger på den, pratar om den med sina vänner och då sprids reklamen ännu mer, inte bara på TV. Jag tycker deras slut är bra, det gör att reklamfilmen får ett bra avslut. I början så visar dom inte heller sitt märke, alltså dom håller sändaren hemlig och det gör att man blir mer nyfiken och vill kolla vidare på reklamen. Sedan tycker jag det är bra att dom inte använder sig av priser i reklamen. Att dom liksom inte behöver ha bra priser och 'skryta' om dom för att folk ska köpa av deras märke utan att folk ändå ska bli soppas lockade av reklamen även de inte nämner några priser. Jag tycker om denna reklamen jätte mycket!


Så här går det..

Oj, tycker jag har varit väldigt dålig på att skriva hur det går och blogga efter lektioner osv.
I vare fall så börjar jag nästan att bli klar med reklam analysen. Har lite kvar att göra men det mesta är gjort.
Jag har haft lite svårt att komma i gång med arbetet för har velat hit & dit med vilken reklam jag skulle använda.
hittade ingen som jag kände, wwooowww den där ska jag ha. Så håller fast vid OLW reklamen endå, men tycker den är rätt svår att skriva analys om men det blir nog bra till slut! Nä nu måste jag fortsätta så jag hinner klart! :)


Kalle anka reklam

Måste bara visa den otroligt roliga reklam som Olivia hittade igår när vi satt & plugga, hahaahahah!

Reklam film


RSS 2.0