FRANK STELLA

Om Frank Stella:

Frank Stella föddes i maj, år 1936 i Malden som ligger i USA. Han är en amerikansk bildkonstnär och även skulptör, inom post-målerisk abstraktion och minimalism. Post-målerisk abstraktion är ett konstbegrepp som myntades av den amerikanske konstkritikern Clement Creegnberg 1964. Med minimalism menas konstinriktning inom bildkonst och musik som avser producera konstverk som är befriade från konstnärens subjektiva uttryck och använder sig av så begränsade uttrycksmedel som möjligt.

Det var år 1959 som Frank blev väldigt känd och slog igenom. Det som hände var att hans konstverk Black Paintings visades på Museum of Modern Art. Frank finns representerad i Moderna Museets samlingar.
Me hans skulptur Çatal Hüyük så medverkade han i den internationella skulpturfestivalen vid Borås år 2010.

Kort fakta om Frank Stellas historia:

Efter att Frank gått gymnasiet på Phillips Academy i Andover, Massachusetts, gick han vidare till Princeton University, där han målade och huvudämne i historien. Stella flyttade till New York 1958 efter sin examen. Stella konst belönades för sina innovationer innan han var 25 år. På 1990-talet började Stella gör fristående skulptur för offentlig miljö och utveckla arkitektoniska projekt.

Vad jag tycker om Frank Stellas konst:

Jag själv gillar denna konstnären starkt. Tycker verkligen han har en egen stil och målar sådant som inte många andra gör. Även jag ibland blir lite trött i huvudet av att titta på hans bilder tycker jag det är något speciellt med dem. Jag tolkar det som att han bara målar lite mönster och inte har någon direkt plan hur bilden ska se ut, utan att den bara blir som den blir. Lite rörig men ändå så himla häftig! Det som fascinerar mig mest utav hans bilder är att nästan alla bara är bilder med olika mönster som går i varandra, och trots det så kan bilderna se så proffsiga ut och riktigt coola.


Hej! Kul att du vill komentera min blogg. Ställer du en fråga till mig och vill att jag ska svara dig i ett inlägg, så skriv det på komentaren! Hoppas du gillar min blogg, tack för att du läser!

FYLL GÄRNA I ALLT

Namn:
ska bloggen komma ihåg ditt namn?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/vad heter din bogg? (om du har någon)

vad var det du ville säga nu?

Trackback
RSS 2.0