Bildanalys

Denotation 1 Gabriele Münters bild:
På bilden ser man ett hus som är rätt stort. De har många fönster och är vitt med tegeltak på. Det ligger lite på en kulle med gräs. Sedan till vänster på bilden så ser man ett lite mindre vitt hus som också har tegeltak. Det ligger lite nedanför en kulle med gräs. Bakom det stora huset som ligger till höger, ser man ett till vitt hus med tegeltak långt i bakgrunden. Det är skog i mellan husen. Sedan till vänster på bilden lite längre bak så ligger det ett till vitt hus som är rätt stort. Brevid åt höger ligger det ett annat vitt hus. På bilden finns det också ett fält som är i olika färger.
Det finns också en mängd vatten i mitten av bilden. Sedan så är det berg som är väldigt höga och har massvis av träd på sig. Träden har många olika färger.  På kullen vid husen är det också ett får som går runt. En väg, går också mellan två hus. Min blick fastnar på huset som ligger till höger, det huset som är bland de större. Det är mycket färger på bilden men färgerna är inte så jätte 'lysnade'. Utom lite mer matta, men bilden är ändå färgglad. Bilden är tagen lite uppifrån.

Konnotation: Det som gör bilden intressant för mig är att det är ganska mycket detaljer och saker som är målade, därför fångar den mitt intresse och jag vill kolla vidare på bilden för att verkligen se vad som finns där. Hade bilden tex. bara varit helt blå med en blomma på hade den inte intresserat mig, för då hade jag sett allting på en gång och så hade det inte funnits något mer att se. Men denna bilden innehåller många saker och då finns det ju mer att titta på och då ökar intresset personligen. När jag tittar på bilden får jag den där härliga känslan av att man är på landet och bara tar det lungt och har det gött, för att hela bilden känns bara rätt så lugn och miljön som är ritad känns som att den finns i verkligheten, och då blir bilden också mer trovädig för mig och jag kan koppla den till privata sammanhagn. Jag blir glad när jag kollar på bilden, dels beror det på att det är mycket färger och sedan tolkar jag det som att det är sommar på bilden och jag älskar sommaren. Jag tolkar det som att det är sommar för att gräset ser väldigt grönt ut, det är sol och färgena i bilden ger bilden en 'varm känsla' tycker jag. Jag tror att konstnären vill förmedla någonting bra med bilden. Jag själv blir väldigt lugn när jag tittar på den, så konstnären vill kanske att man ska bli lugn när man kollar på bilden.


Denotation 2, FRANK STELLAS BILD:
På bilden ser jag delar av cirklar. De är olika stora. De cirklarna i mitten är lite mindre och sedan så blir delarna av cirklarna större. Delarna av cirklarna har olika färger, allt från gul, blå, röd till limegrön osv.
På bilen ser jag också kvadrater. Jag ser två kvadrater. Initu kvadraterna så går de cirkelformade mönstrena.
Vissa av cirklarna går lite omlott med varandra. Det är många 'cirklar' på bilden. Runt 'cirklarna' så är det en fjärdedelscirkel som skärmar av och ramar in 'cirklarna'. Jag ser 4:a fjärdedelscirklar på bilden. Bilden är ljus och färgglad. Den innehåller många olika färger. Blicken fastnar på bilden i mitten, där 'cirkeln' är som störst.
Det ser ut som bilden är tagen rakt fram i från.

Konnotation: Det som gör bilden intressant för mig är att den är väldigt annorlunda. Den innehåller olika mönster som går i varandra och när man tror att man har sett alla mönster och former, så ser man ett till och det tycker jag gör bilden intressant. Det jag tänker på när jag ser bilden är typ matematik, för jag blir lite snurrig i huvudet av att kolla på bilden för det är så många mönster som går i varandra och det är liksom mycket att kolla på, och jag blir yr av det, och det blir jag av matematik också så jag tycker bilden förknippar sig med matematik. Tycker inte bilden är speciellt fin, utan mer bara intressant för jag ser det som en rätt ovanlig konst eftersom jag inte alls sätt många liknande bilder innan. Känslan som sagt jag får av bilden, är att jag blir lite snurrig och det i bilden som framkallar den känslan är alla mönster och att den är så rörig.
Trots att man blir lite snurrig av bilden så tycker jag den förmedlar lite glädje också. Den innehåller mycket färger och mycket färger innebär för mig vår eller sommar och det gör mig glad, och jag tror många andra känner så också.



Jämförande analys av Gabriele Münter & Frank Stellas bilder:

Det finns inte så jätte många likheter i bilderna vad jag kan se, men några finns det. En är att de båda bilderna innehåller mycket färger, som är ljusa och som framhäver ett större intresse att titta på bilderna.
När man sedan tittar ordentligt på bilderna så kan man tänka sig att husen på
Gabriele Münters bild är i samma former som kvadraterna på Frank Stellas bild om man bortser från taket. Så formerna på Frank Stellas bild, förekommer i Gabriele Münters bild och det gör att bilderna får en del likheter, dock är dom kanske inte så självklara och de som man tänker på i första hand. Tex den vänstra kullen med gräs på Gabriele Münters bild, liknar en halvcirkel lite och halvcirklar finns det gott om i Frank Stellas bild.
Det finns mer olikheter i bilderna. En är vilken vinkel bilderna är ritade ifrån. Gabriele Münters bild är tagen lite ovan ifrån. Jag tänker mig att man står på ett jätte högt berg som ligger rätt nära husen och det, och målar av omgivningen från den vinkeln medan Frank Stellas bild ser ut mer att vara målad rakt ovanifrån, den har liksom ingen speciell vinkel. Som jag tolkar det känns också Gabriele Münters bild mycket mer som verkligheten. Frank Stellas bild känns mer påhittad och sådana mönster och såsom den bilden är, kan jag aldrig tänka mig hitta i verkligheten. Men så som Gabriele Münter målat, kan jag föreställa mig att se någonstans här i världen.



Hej! Kul att du vill komentera min blogg. Ställer du en fråga till mig och vill att jag ska svara dig i ett inlägg, så skriv det på komentaren! Hoppas du gillar min blogg, tack för att du läser!

FYLL GÄRNA I ALLT

Namn:
ska bloggen komma ihåg ditt namn?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/vad heter din bogg? (om du har någon)

vad var det du ville säga nu?

Trackback
RSS 2.0