Upphovsrätt

1. Vad är upphovsrätt?

Upphovsrätt är en rätt som handlar om vad man får använda från internät och vad man inte får använda. Den handlar också om att du måste ange skaparen av ett verk. Det är så här för att text konstnärer, författar, artister osv ska kunna ha kontroll över de dom skapat och faktiskt kunna bestämma över sin skapelse och så dom vet att det används på ett säkert och på ett rätt sätt. Upphovsrätten gäller under hela din livslängd och 70 år därefter. Efter det får vem som helst använda ditt verk utan tillstånd. Upphovsrätten gäller inte vid klotter då alla har tillåtelse att ta kort på bilden.


2. Har du brutit mot upphovsrätten någon gång? Förklara hur och varför.

Ja, det har jag nog utan att jag medvetet vet om det.  Ibland när jag lägger upp bilder på min blogg så kan jag bara ta någon bild från tex google och jag brukar aldrig kolla om jag får använda den eller inte och jag brukar inte ange vem som tagit bilden. Jag tänker inte på att jag då ev bryter mot upphovsrätten. Även om kompisar tagit bilder som kompisen skickat till mig för att man ska tex lägga upp på bloggen eller facebook osv så brukar jag inte skriva vem som fotat. Men oftast använder jag faktiskt mina egna bilder.

3. Hur kan du göra om du vill ha bilder på din blogg/hemsida? (Minst två alternativ)

Man kan välja att bara använda bilder som man själv har tagit, eller saker man själv har skapat. Man kan även fråga tex. kompisar om lov och ange skaparen under bilden. En annan sak man kan göra är att gå igenom Creative Commons. (CC). Där finns det olika verk man får använda men med såklart olika villkor.

4. Lägg in en bild som du får använda och förklara varför.

Den här bilden får jag använda för jag själv har tagit bilden. Jag är skaparen och jag gör vad jag vill med den så länge det inte blir kränkande :)

Foto: Malin Nylund

Den här bilden får jag använda med tillåtelse då jag frågat skaparen av lov. Därför får jag använda den.

Foto: Natalie Nygren

Hej! Kul att du vill komentera min blogg. Ställer du en fråga till mig och vill att jag ska svara dig i ett inlägg, så skriv det på komentaren! Hoppas du gillar min blogg, tack för att du läser!

FYLL GÄRNA I ALLT

Namn:
ska bloggen komma ihåg ditt namn?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/vad heter din bogg? (om du har någon)

vad var det du ville säga nu?

Trackback
RSS 2.0