Utvärdering av konstprojectet

Förra veckan blev jag ju klar med min bild som jag gjorde efter blivit inspererad av två konstnärer. Tänkte skriva en liten utvärdering av hela projectet och berätta om hur jag tänkte lite mer osv.

Från början så tänkte jag skapa någonting genom att klippa ur olika färgade papper och klistra på, på ett annat papper. Skulle då klippa ut tex hus från ett rött papper osv. Jag påbörjade detta men blev inte så nöjd för jag kände redan då att jag inte skulle kunna förmedla det jag ville på det sättet jag hade blivit inspirerad till.

Det jag ville förmedla var att man skulle få känslan annorlunda och bli glad utav bilden för att den skulle innehålla många olika färger osv. Men det blev inte riktigt som jag tänkt mig med färgerna och som sagt insåg jag efter den korta tiden att om jag skulle jobba med den tekniken så skulle jag inte lyckas förmedla det jag ville. Därför kollade jag på bilderna en gång till och funderade över hur jag skulle kunna förmedla det jag blev inspirerad av och få det liksom framställt på papper. Det jag blev insipirerad av på de 2 bilderna var att det var ett väldigt fint landskap på den ena bilden som fick mig att koppla ihop det med bra minnen från mitt eget liv och då blev jag väldigt inspirerad till att göra någonting utav ett liknande landskap eftersom jag blir glad när jag tänker på dessa minnena och jag ville förmedla en glad känsla, men också att man fick känslan annorlunda.

På den andra bilden var det väldigt mycket färger och eftersom jag ville ha känslan annorlunda också så tänkte jag att jag kunde göra någonting coolt utav alla färger och använda färgerna på ett sätt som kanske inte är så vanligt och då göra det på ett 'landskapsmiljö'. Så från den ena bilden blev jag inspirerad av landskapet och ville med det förmedla 'gladhet' & på den andra bilden blev jag inspirerad av färgerna och ville förmedla något annorlunda, så då slog jag ihop dom ideerna och tankarna och började helt enkelt måla. Fick en idee att träden, husen osv skulle vara i massor utav olika färger för det är inte så vanligt direkt. Så på så sätt började jag bara måla en bakgrund som fick mig att tänka på bra minnen precis som på den jag blev inspirerad ifrån. Det sättet jag gjorde färgerna på gjorde att jag fick fram något annorlunda.

Mitt slutliga resultat blev jag rätt nöjd med, för jag tycker att jag lyckades få fram det jag ville skapa.
Jag tänker tillbaka på bra saker när jag ser bilden som gör mig glad och också så tycker jag att bilden är väldigt annorlunda. Precis så som jag ville att jag skulle känna när jag såg på bilden. Sedan så om man ska se det från andra perspektiv och veta hur andra uppfattar det jag skapat så måste jag ju fråga dom, vilket jag också gjorde med vissa. Alla dom jag frågade sa att bilden var väldigt annorlunda och dom uppfattade den verkligen som rätt cool och speciell. Så på den fronten lyckades jag. Sedan var det 1-2 styck som sa att dom blev glada när dom såg på bilden, alla sa inte det. Det har ju att göra att jag skapade bilden baserat på inspiration från en bild ihopkopplat med mitt eget liv och andra har ju inte samma känslor osv som mig, därför är det ju svårt för mig att förmedla någon glad känsla till dom för dom har ju inte levt mitt liv liksom;).

Så om man ska vara kritisk mot sig själv så tycker jag att jag kunde tänkt på att skapa den där 'glada känslan' på något annat sätt och inte framställa det med hjälp av ett landskap för vissa kan ju ha dåliga minnen av sådana miljöer och blir då inte alls glada utav att se på bilden. Dock var det ju ingen som reagerade så utan alla tyckte den var annorlunda och några blev glada utav att se på bilden. Så tycker jag har lyckats att förmedla det jag ville helt okej ialla fall. Från ett perspektiv har jag kanske lyckats jättebra, men från ett annat lite mindre bra. Men i det stora hela är jag rätt nöjd och tycker detta har varit ett roligt project!

Btw så använde jag också en teknik jag tidigare in jobbat så mycket med så det var roligt att prova någonting nytt och lära sig det också. Tycker även den tekniken passar bra in på det jag skapat!

Mer bilder finns i tidigare inlägg.




Hej! Kul att du vill komentera min blogg. Ställer du en fråga till mig och vill att jag ska svara dig i ett inlägg, så skriv det på komentaren! Hoppas du gillar min blogg, tack för att du läser!

FYLL GÄRNA I ALLT

Namn:
ska bloggen komma ihåg ditt namn?

E-postadress: (syns bara för mig)

URL/vad heter din bogg? (om du har någon)

vad var det du ville säga nu?

Trackback
RSS 2.0